Personvernerklæring

Publisert Man 24, 2025 Oppdatert: Man 24, 2025

Invacare personvernerklæring Europa

INVACARE er forpliktet til å respektere og beskytte ditt personvern ved å behandle dine personopplysninger i samsvar med gjeldende personvernlovgivning. Denne personvernerklæringen beskriver hvordan INVACARE (heretter «INVACARE», «oss» eller «vi») samler inn og behandler personopplysninger om deg som identifiserer deg direkte eller indirekte gjennom interaksjon med oss via våre nettsider og andre kanaler, inkludert e-post, telefon, både online og offline, samt dine personvernrettigheter.Personopplysninger (eller Data) betyr enhver informasjon som gjelder en identifisert eller identifiserbar fysisk person.

For individuelle eller tilleggstjenester kan ytterligere databeskyttelseserklæringer samt andre juridiske dokumenter, som generelle vilkår og betingelser (GTC), bruksvilkår eller deltakelsesvilkår, gjelde. Våre ansatte er underlagt vår personvernerklæring for ansatte.

Behandlingsansvarlig: Invacare International GmbH med registrert kontor på Neuhofweg 51, 4147 Aesch, Sveits (INVACARE).

Juridisk representant i EØS: Vi har utnevnt en GDPR-representant i samsvar med art. 27 GDPR: Invacare Poirier SAS, Route de Saint Roch, 37230 Fondettes, Frankrike. Databeskyttelsesrepresentanten fungerer som et ekstra kontaktpunkt for registrerte og myndigheter i Den europeiske union (EU) og resten av Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS) for henvendelser relatert til GDPR.

INVACARE avgjør hvorfor og hvordan dine personopplysninger behandles, og er derfor behandlingsansvarlig for dine personopplysninger.

Avhengig av din lokasjon og nettstedet du besøker, ber vi deg konsultere det aktuelle nettstedet og dets personvernerklæring for behandlingen av dine data. For nettsteder som opereres i EØS, Sveits og Storbritannia er INVACARE felles behandlingsansvarlig med den respektive lokale Invacare-enheten som er ansvarlig for det lokale nettstedet.

Dette nettstedet og våre andre kommunikasjonskanaler (inkludert e-post) er ment for personer som er seksten (16) år eller eldre. Vi samler ikke bevisst inn personopplysninger fra noen under seksten år uten forutgående, verifiserbar tillatelse fra foreldre eller verge. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet eller gi oss personopplysninger via noen kanal, bekrefter du at du er minst seksten år gammel.

Hvis vi blir oppmerksomme på at vi utilsiktet har samlet inn personopplysninger fra en person under seksten år uten nødvendig samtykke, vil vi slette disse dataene umiddelbart. Foreldre eller verger kan kontakte oss for å be om tilgang til, gjennomgang av eller sletting av personopplysninger som deres barn kan ha gitt.

Vi kan endre eller oppdatere denne personvernerklæringen fra tid til annen som svar på endrede juridiske, regulatoriske eller operasjonelle krav, og publisere en ny personvernerklæring på dette nettstedet.

Ved å fortsette å samhandle med oss via vårt nettsted eller andre kanaler som beskrevet ovenfor, godtar du vilkårene i denne personvernerklæringen.Vi oppfordrer deg til å lese denne personvernerklæringen nøye.

Hvis du har noen spørsmål om behandlingen av dine personopplysninger eller denne personvernerklæringen, vennligst kontakt oss som beskrevet i seksjon 8.

(1)Europa i sammenheng med denne personvernerklæringen betyr EØS, Storbritannia og Sveits


1. HVA SLAGS PERSONOPPLYSNINGER SAMLER VI INN OM DEG, HVORFOR, OG HVORFOR ER DET BERETTIGET?

2. HVEM KAN INVACARE DELE DINE PERSONOPPLYSNINGER MED?

3. HVORDAN SIKRER VI DINE PERSONOPPLYSNINGER?

4. HVOR LENGE LAGRER VI DINE PERSONOPPLYSNINGER?

5. INFORMASJONSKAPSLER (COOKIES), SOSIALE MEDIE-PLUG-INS OG FELLES BEHANDLINGSANSVAR

6. LENKER TIL ANDRE NETTSTEDER

7. HVA ER DINE RETTIGHETER OG HVORDAN KAN DU UTØVE DEM?

8. HVORDAN KAN DU KONTAKTE OSS?


1. Hva slags personopplysninger samler vi inn om deg, hvorfor, og hvorfor er det berettiget?

De fleste av våre tjenester krever ingen form for registrering, slik at du kan besøke vårt nettsted uten å fortelle oss hvem du er. Noen tjenester og kommunikasjon kan imidlertid kreve at du frivillig gir oss personopplysninger, som kan inkludere identifikasjonsdata og kontaktinformasjon, profesjonsdata i forbindelse med en jobbsøknad, samt data om nettstedsbruk som automatisk samles inn når du besøker nettstedet vårt. Hvis du ikke gir slik informasjon, kan det hende at vi ikke kan tilby tjenester eller informasjon til deg eller inngå kommersielle avtaler med deg.

INVACARE behandler personopplysningene det samler inn avhengig av ditt forhold til oss. Med mindre behandlingen av dine personopplysninger kreves eller tillates av gjeldende lov, for eksempel plikten til å gi informasjon til myndigheter i tilfelle bivirkninger knyttet til våre produkter, eller er uttrykkelig godkjent av deg, kan INVACARE kun behandle dine personopplysninger så langt det er nødvendig for å oppfylle et kontraktsforhold med deg, og for våre legitime forretningsinteresser, som å besvare dine forespørsler og henvendelser, drive og vedlikeholde nettstedet vårt, utføre analyser av bruken av nettstedet vårt, ivareta våre økonomiske interesser og sikre overholdelse av interne retningslinjer og gjeldende lover.

Når vi baserer oss på vår berettigede interesse, benytter vi en dataminimeringstilnærming og anvender tilstrekkelige sikkerhetstiltak for å beskytte dine data. Vi vil ikke behandle dine data der disse interessene overstyres av dine egne personvernrelaterte interesser eller av dine grunnleggende rettigheter og friheter.

1.1. Personopplysninger som automatisk samles inn når du besøker nettstedet vårt

INVACARE bruker vanlige automatiserte datainnsamlingsteknologier, som informasjonskapsler, for å vurdere hvordan nettstedet vårt brukes, for å tilpasse din opplevelse og for å levere innhold skreddersydd dine interesser. Gjennom disse teknologiene kan noe informasjon samles inn automatisk når du besøker nettstedet vårt, inkludert:

  • Bruksdata, slik som enhets-ID, inkludert IP-adressen din, som er et unikt nummer tildelt din datamaskin; din innloggingsinformasjon, nettleser- og enhetsinformasjon, inkludert operativsystem og plattform, tidssoneinnstillinger, typer og versjoner av nettleser-plug-ins; informasjon om ditt besøk og dine onlineaktiviteter, som responstider på sider, nedlastingsfeil, lengden på besøk på visse sider, informasjon om sideinteraksjon og språkpreferanser.

  • Geolokaliseringsdata og annen informasjon samlet inn gjennom informasjonskapsler og andre sporingsteknologier, underlagt ditt uttrykkelige samtykke.

Vi behandler denne informasjonen for følgende formål og basert på følgende rettsgrunnlag:

 

For å drive og vedlikeholde vårt nettsted

Vi behandler bruksdata i vår berettigede interesse for å muliggjøre bruken av vårt nettsted (opprettelse av forbindelse), for å vedlikeholde vårt nettsted, kontinuerlig sikre systemets sikkerhet og stabilitet, for å løse tekniske problemer, forsvare oss mot angrep på infrastrukturen, utføre analyser ved cyberangrep, revisjoner, svindelovervåking og -forebygging, og for å utarbeide aggregerte besøksstatistikker.

For å tilby nettstedet i ditt foretrukne språk

Vi behandler IP-adressen din og, hvis aktuelt, dine språkpreferanser for å levere nettstedet i ditt foretrukne språk. Vi behandler disse dataene i vår berettigede interesse for å tilpasse nettstedet til dine ønskede språkinnstillinger. Vi lagrer disse dataene i opptil 14 måneder etter ditt siste bruk av nettstedet.

For å utføre nettstedsanalyse og sporing

Vi behandler geolokaliseringsdata og annen informasjon som er underlagt ditt uttrykkelige samtykke sammen med bruksdata, for bedre å forstå hvordan våre produkter og tjenester påvirker deg, for å spore og svare på sikkerhetsbekymringer og for å videreutvikle og forbedre kvaliteten og funksjonaliteten til våre produkter og tjenester, identifisere brukstrender og fastslå effektiviteten av våre markedsføringskampanjer, gjennomføre undersøkelser, forbedre innholdet på nettstedet vårt og utarbeide aggregerte statistikker om bruken av vårt nettsted.

For ytterligere informasjon om hvordan vi bruker informasjonskapsler og sporingsteknologier, vennligst les seksjon 5 av denne personvernerklæringen og vår Cookie Policy.

1.2. Personopplysninger gitt av deg

INVACARE samler inn personopplysninger direkte fra deg når du registrerer deg for en tjeneste, abonnerer på et nyhetsbrev, inngår en kontrakt med oss, søker på en stilling hos oss, sender oss et spørsmål, fremsetter en produkt- og/eller tjenesteklage, eller på annen måte samhandler med oss. Å gi personopplysninger er generelt frivillig. Men hvis du velger å ikke gi visse opplysninger, kan vi muligens ikke tilby den forespurte tjenesten, inngå eller utføre en kontrakt, eller svare på din forespørsel.

Hvilken type personopplysninger vi samler inn avhenger av interaksjonene du har med oss og hvilke INVACARE-tjenester du bruker, og kan inkludere informasjon, slik som:

  • Identifikasjonsdata og kontaktopplysninger, som navn, fornavn, etternavn, kjønn, forretnings-e-postadresse og/eller postadresse, fast og/eller mobiltelefonnummer, alder, fødselsdato, opprinnelsesland eller bostedsland, brukernavn, passord og annen informasjon brukt til autentisering.

  • Informasjon om din bruk, responser og preferanser, slik som kommunikasjonspreferanser, kanaler, foretrukne språk.

  • Finansielle eller betalingsrelaterte data, slik som kredittkortdetaljer, bankkontodetaljer, MVA- eller annet skatteidentifikasjonsnummer, datoer og beløp for betalinger gjort eller mottatt.

  • Andre personopplysninger nødvendige for å administrere visse onlinetjenester, slik som innloggings-ID, sikkerhetsspørsmål og -svar eller krypterte passord; eller opplysninger gitt av deg, for eksempel gjennom våre kontaktskjemaer, inkludert innholdet i meldingen din når du sender en forespørsel, rapporterer en uønsket hendelse eller produkt- og/eller tjenesteklage, svarer på en undersøkelse eller når du abonnerer på en av våre e-postlister (dine interesser).

  • Særlige kategorier av opplysninger, slik som helseopplysninger, opplysninger om rettslige prosesser og sanksjoner eller religion, samles vanligvis ikke inn av INVACARE. Imidlertid kan det i enkelte situasjoner være nødvendig å gi slike opplysninger, for eksempel helseopplysninger ved produktklager eller informasjon om prosesser/sanksjoner ved jobbsøknader når slik informasjon kreves for å overholde gjeldende lover, som arbeidsrettslige krav, eller er underlagt ditt uttrykkelige samtykke.

Vi behandler denne informasjonen for følgende formål og basert på følgende rettsgrunnlag:

For å svare på dine forespørsler og henvendelser, og klager

Vi behandler dataene du sender oss via våre kontaktskjemaer eller per post, e-post, telefon, tekstmelding eller andre kanaler for å svare på dine forespørsler, for eksempel når du har et spørsmål eller en klage om et produkt, en tjeneste eller en søknad, ber om medisinsk informasjon eller har en sikkerhetsbekymring, ber om prøver, et pristilbud eller en demonstrasjon, eller ønsker å abonnere på vår distribusjonsliste for markedsføringskommunikasjon.

Data som er nødvendige for at vi skal kunne oppfylle formålene beskrevet ovenfor (f.eks. kontaktopplysninger for «Contact Invacare»-skjemaet) er merket med en stjerne (*) på det relevante stedet der vi ber om det på nettstedets ulike sider. Hvis du ikke fyller ut disse obligatoriske feltene, kan det hende vi ikke kan behandle forespørselen din og/eller gi deg de forespurte tjenestene.

Vi behandler dine personopplysninger for disse formålene basert på vår berettigede interesse, eller, hvis aktuelt, kontraktsforpliktelse, for å svare på forespørselen din og komme i kontakt med deg. Hvis du sender særlige kategorier av data med forespørselen din, behandler vi denne informasjonen basert på ditt uttrykkelige samtykke. Ved rapportering av en uønsket hendelse eller klage behandler vi dine personopplysninger for å overholde våre juridiske rapporteringsforpliktelser.

Å levere produkter og tjenester

Vi behandler dine personopplysninger for å administrere vår kontraktsmessige relasjon med deg, levere våre produkter og tjenester, administrere kundeservice og håndtere forespørsler om opplæring fra helsepersonell eller andre tredjeparter. Vi behandler dine personopplysninger for dette formålet basert på vår kontraktsmessige forpliktelse, enten det er for å levere tjenesten du ba om før inngåelse av en kontrakt eller for å oppfylle kontrakten som vi har med deg. I enkelte situasjoner kan behandlingen av dine personopplysninger være basert på vår berettigede interesse eller for å overholde gjeldende lovgivning.

Markedsføring og abonnement på nyhetsbrev

Vi behandler de nødvendige opplysningene for å holde deg informert om aktiviteter organisert av oss, som arrangementer, kongresser eller messer, eller for å markedsføre våre tjenester, produkter og løsninger til deg per post, e-post eller annen kanal du har samtykket til å bruke.

Vi kan også sende deg våre nyhetsbrev etter at du har abonnert på dem eller la oss vite at du ønsker å motta slik kommunikasjon.

Vi behandler dine personopplysninger for dette formålet basert på ditt uttrykkelige samtykke (f.eks. når du registrerer deg for et nyhetsbrev) eller, hvis aktuelt, basert på vår berettigede interesse, og der nasjonale kommunikasjonsregler tillater dette og gir deg rett til å motsette deg slik kommunikasjon.

Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke eller melde deg av i hver e-post eller markedsføringsmelding, eller ved å kontakte oss ved å bruke kontaktdetaljene i seksjon 8 av denne personvernerklæringen eller i vår Cookie Policy (for samtykke til informasjonskapsler).

Administrasjon av kontrakt, bestillinger og fakturaer

Vi behandler dine personopplysninger for å administrere vår kontraktsmessige relasjon, håndtere bestillinger og bestillingsbekreftelser, administrere forsendelser og leveranser, sende deg fakturaer og administrere diagnoser eller forespørsler. Vi behandler dine personopplysninger for dette formålet basert på vår kontraktsmessige forpliktelse.

Deltakelse i undersøkelser

Hvis du deltar i en undersøkelse, vil vi behandle dine personopplysninger som du gir i denne anledning basert på ditt uttrykkelige samtykke. Undersøkelsen vil ha ytterligere informasjon om hvordan dine personopplysninger blir behandlet.

Rekruttering

Vi behandler de personopplysningene som du sender oss når du søker på en stilling hos oss og annen relevant informasjon som vi mottar fra tredjeparter, for eksempel rekrutteringsbyråer eller tidligere arbeidsgivere. Du er ikke forpliktet til å gi oss dine personopplysninger. Men hvis du ikke gjør det, kan vi ikke vurdere deg for jobben du søker på. Vi behandler dine opplysninger basert på vårt behov for å forfølge våre legitime forretningsinteresser for å finne en passende kandidat til en stilling eller, dersom aktuelt, for å gjennomføre tiltak før inngåelsen av en kontrakt.

Vi kan gjennomføre bakgrunnssjekker hvor dette er relevant og tillatt i henhold til lokal lovgivning. Særlige kategorier av personopplysninger eller opplysninger om straffbare forhold behandles kun hvis det kreves i henhold til gjeldende arbeidslovgivning eller med ditt uttrykkelige samtykke.

Hvis søknaden din ikke fører frem, vil vi lagre søknadsinformasjonen din (CV, følgebrev, e-postadresse og all annen oppgitt informasjon) i maksimum 12 måneder basert på vår legitime interesse med sikte på å kontakte deg hvis en lignende stilling skulle åpne seg senere. I enkelte land kan denne lagringsperioden være begrenset til en kortere periode som kreves i henhold til gjeldende lovgivning. Hvis du har valgt å registrere deg for vår invacarecareer.com-talentpool, blir dine personopplysninger lagret for dette formålet basert på ditt samtykke.

Juridiske forpliktelser og beskyttelse av våre forretningsinteresser

Vi behandler dine personopplysninger for å overholde våre juridiske forpliktelser, som økonomiske og skattemessige forpliktelser (inkludert fakturering og bokføring), eller rapportering til myndighetene i tilfelle klager eller uønskede hendelser.

Vi behandler også dine personopplysninger i vår berettigede interesse dersom det er nødvendig for å beskytte eller forsvare våre rettigheter, interesser, egenskaper og/eller fortrolige eller proprietære opplysninger; oppdage og forhindre ulovlig eller kriminell aktivitet, bedrageri og tap; støtte arbeidstakerforespørsler, undersøkelser og interne undersøkelser; eller beskytte individers vitale interesser.

2. Hvem kan INVACARE dele dine personopplysninger med?

I løpet av våre aktiviteter, og for de samme formålene som er beskrevet i denne personvernerklæringen, kan dine personopplysninger, som listet i seksjon 1, bli delt med eller overført til andre parter, inkludert:

INVACARE-konsernselskaper

INVACARE kan dele dine personopplysninger med INVACARE Group-selskaper, morselskaper og datterselskaper, så langt det er nødvendig for behandlingsformålene beskrevet i denne personvernerklæringen. Tilgang til dine personopplysninger innen INVACARE-konsernet er begrenset til personer som har “need-to-know”-autorisasjon for å utføre sine profesjonelle oppgaver.

Visse oppkjøpte eller oppkjøpsrelaterte enheter

Hvis INVACARE selges eller overføres helt eller delvis, eller et annet selskap kjøpes opp av eller integreres i INVACARE (eller en lignende transaksjon vurderes), kan dine personopplysninger overføres basert på vår berettigede interesse i å gjennomføre slike transaksjoner, til det andre selskapet før eller etter transaksjonen, i samsvar med gjeldende lovgivning, inkludert i land hvor det andre selskapet er lokalisert.

Databehandlere

Visse tjenesteleverandører som IT-støtte, rekrutteringsbyråer, logistikk- og markedsføringsleverandører (“databehandlere”) kan motta personopplysninger basert på vår berettigede interesse for å behandle slike opplysninger på våre vegne og i henhold til passende instruksjoner, i den grad det er nødvendig for behandlingsformålene beskrevet i denne personvernerklæringen.

Dette gjelder spesielt for:

  • Teknisk vedlikehold av nettside og produkter

  • Administrativ støtte

  • Hjelp med å overholde lovpålagte krav

  • Rekruttering

  • Håndtering av produkt-/tjenesteklager

  • Markedsføring og andre aktiviteter

Databehandlere er kontraktsmessig forpliktet til å implementere egnede tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte dine personopplysninger og kun behandle personopplysninger på våre instruksjoner.

For mer informasjon om våre tjenesteleverandører, kontakt oss som beskrevet i seksjon 8.

Visse andre tredjeparter

Dine personopplysninger kan deles med profesjonelle rådgivere, regulatorer, offentlige myndigheter og lignende organer når det kreves ved lov, rettskjennelse eller forskrift, eller når det er nødvendig for selskapsrevisjon, eller for å undersøke eller svare på klager eller sikkerhetstrusler.

Geografisk overføring

Som hovedregel behandles personopplysninger i EØS, Sveits og Storbritannia. Enkelte mottakere vi deler personopplysninger med, kan imidlertid befinne seg i land som ikke har samme nivå for databeskyttelse som ditt hjemland, inkludert USA og Australia, og via våre leverandører kan overføringer skje til andre land i verden.

Før vi deler dine personopplysninger med personer i disse landene, tar vi passende sikkerhetstiltak for å sikre at dataene dine beskyttes på samme standarder som i ditt hjemland, enten ved:

  • Å stole på EU-kommisjonens eller tilsvarende lands beslutning om tilstrekkelig databeskyttelsesnivå

  • Ved å inngå standard kontraktsklausuler (SCC) som godkjent av EU-kommisjonen, Sveits’ datatilsyn eller UK

  • I enkelte tilfeller, basert på ditt uttrykkelige samtykke

For mer informasjon om disse sikkerhetstiltakene eller for å motta en kopi, kontakt oss som beskrevet i seksjon 8.

3. Hvordan sikrer vi dine personopplysninger?

Vi tar passende tekniske og organisatoriske tiltak for å sikre dine personopplysninger mot uautorisert tilgang, tap og misbruk.

Disse tiltakene inkluderer:

  • Instrukser til ansatte

  • Tilgangsregler og restriksjoner

  • Kryptering av datalagringsenheter

4. Hvor lenge lagrer vi dine personopplysninger?

Vi vil kun beholde personopplysninger så lenge det er nødvendig for å oppfylle formålet de ble samlet inn for, for å overholde lovpålagte, regulatoriske eller kontraktsmessige forpliktelser, og for å ivareta våre berettigede interesser, spesielt for dokumentasjon og bevisformål.

Når data anonymiseres, vil de ikke lenger anses som personopplysninger og kan brukes av oss til legitime forretningsformål uten ytterligere varsel til deg.

Når personopplysningene dine ikke lenger trengs for disse formålene, og det ikke finnes juridiske, kontraktsmessige eller tekniske grunner som hindrer sletting, vil vi slette eller anonymisere dem som en del av våre rutinemessige prosesser.

5. Informasjonskapsler (cookies), sosiale medie-plugins og felles behandlingsansvar

Vår nettside (og autoriserte tredjeparter) bruker informasjonskapsler og andre sporingsteknologier for å samle inn informasjon om deg, din enhet, og hvordan du interagerer med nettsiden vår over tid og på tvers av nettsider, som beskrevet i vår Cookie Policy.

Vårt Preference Centre viser hvilke informasjonskapsler som brukes, og gir informasjon om leverandør, innsamlet informasjon og formålet med datainnsamlingen.

Når du besøker nettsiden vår, vil vi be om ditt samtykke (opt-in) til innsamling og bruk av informasjonskapsler (annet enn strengt nødvendige cookies for nettsidens funksjon) og sporings-teknologier som Google Analytics.

Informasjonskapsler (cookies)

Cookies er små tekstfiler som plasseres på datamaskinen din. Vi samler inn denne informasjonen, enten direkte eller via tredjeparter, for å:

  • Levere våre tjenester og lagre dine preferanser

  • Gjøre det mulig å logge inn på nettsider eller applikasjoner

  • Tilby interessebasert markedsføring

  • Bekjempe svindel

  • Analysere ytelsen til våre tjenester

For mer informasjon om bruk av cookies, se vår Cookie Policy.

5.2. Google Analytics

Vi bruker webanalyse-tjenester som Google Analytics for å samle inn nettsideanalyse.

Google Analytics bruker informasjonskapsler og lignende teknologier for å analysere hvordan brukere benytter domenene og levere andre tjenester relatert til nettsiden og internettbruk.

Informasjonen som genereres om din nettsidebruk, inkludert anonymisert IP-adresse, overføres til Google Analytics og lagres på servere i USA. Google vil bruke denne informasjonen for å:

  • Evaluere din bruk av nettsiden (uten å vite hvem du er)

  • Lage statistiske rapporter om nettsideaktivitet

  • Levere andre tjenester relatert til nettsiden og internettbruk

Google kan også overføre informasjonen til tredjeparter der det kreves ved lov, eller der slike tredjeparter behandler informasjonen på vegne av Google.

Som med alle våre cookies, aktiveres Google Analytics kun med ditt samtykke. Du kan gi eller trekke tilbake samtykke når som helst via Cookie Settings på Invacare-nettsiden.

For mer informasjon, se vår Cookie Policy. Du kan også deaktivere Google Analytics ved å følge instruksjonene her:

https://tools.google.com/dlpage/gaoptout

5.3. Sosiale nettverk

Vi har INVACARE-sider på sosiale nettverk som Facebook, LinkedIn, YouTube, X (tidligere Twitter), Instagram og Pinterest for å informere om våre tjenester, aktiviteter og nyheter, og for å kommunisere med aktive kunder og/eller andre interessenter.

Det respektive sosiale nettverket samler inn dine personopplysninger, spesielt via cookies, som vanligvis brukes til markedsundersøkelser og reklameformål. Behandlingen kan skje utenfor EU.

Hvis du besøker et av våre sosiale mediesider, er vi felles behandlingsansvarlige med operatøren av plattformen. Du kan gjøre dine rettigheter gjeldende, som definert i seksjon 7, både mot oss og/eller mot operatøren av det aktuelle sosiale mediet.

Hvis du kontakter oss og ikke det sosiale medieportalet, vil vi informere relevant portal om ditt spørsmål eller klage og gi dem nødvendig informasjon for å besvare forespørselen din.

Vennligst merk at til tross for felles ansvar har vi ingen innflytelse på databehandlingsprosedyrer hos de sosiale medieportalene. For mer informasjon, se bruksvilkår og personvernregler for de respektive portalene.

Vi kjenner ikke til hvordan plattformene bruker data fra besøk på nettsiden for egne formål, hvor lenge dataene lagres, eller hvordan de deles med tredjeparter. Hovedansvaret for behandlingen ligger hos det ansvarlige sosiale medieportalet som følger gjeldende personvernlovgivning.

Facebook

  • Vi har en profil på Facebook.

  • Leverandør: Meta Platforms Ireland Ltd., Irland.

  • Du kan justere dine annonseinnstillinger i bruker-kontoen her: Facebook Ads Settings

  • Detaljer om hvordan Facebook behandler personopplysninger, juridisk grunnlag og dine rettigheter finnes i Facebooks personvernmelding: https://www.facebook.com/about/privacy/

For vår tilstedeværelse på Facebook, der GDPR gjelder, er vi felles behandlingsansvarlige med Meta Platforms Ireland Ltd. (Meta), inkludert “page insights”.

X (tidligere Twitter)

  • Vi bruker X.

  • Leverandør i EØS eller Storbritannia: Twitter International Unlimited Company, Irland

  • Leverandør utenfor EØS og Storbritannia: Twitter Inc., USA

  • Du kan justere X personverninnstillinger her: Twitter Privacy Settings

  • Detaljer i X personvernmelding: https://twitter.com/de/privacy

For vår tilstedeværelse på X, der GDPR gjelder, er vi felles behandlingsansvarlige med X. Vi samarbeider med X om å svare på dine forespørsler.

Instagram

  • Profil på Instagram

  • Leverandør: Meta Platforms Ireland Ltd., Irland

  • Juster annonseinnstillinger her: Instagram Ads Settings

  • For GDPR gjelder vi som felles behandlingsansvarlige med Meta, inkludert “page insights”.


YouTube

  • Vi bruker YouTube (eid av Google Inc., USA)

  • Juster personverninnstillinger i YouTube-kontoen din

  • For GDPR er vi felles behandlingsansvarlige med YouTube og samarbeider om å svare på dine henvendelser.

LinkedIn

  • Leverandør i EØS eller UK: LinkedIn Ireland Unlimited Company, Irland

  • Leverandør utenfor EØS og UK: LinkedIn Inc., USA

  • Juster personverninnstillinger her: LinkedIn Privacy Settings

  • Vi er felles behandlingsansvarlige med LinkedIn i GDPR-relevante tilfeller og samarbeider om å ivareta rettigheter

Pinterest

  • Profil på Pinterest

  • Leverandør: Pinterest Europe Limited, Irland

  • Juster annonseinnstillinger her: Pinterest Personalization Settings

  • Vi er felles behandlingsansvarlige med Pinterest og følger Joint Controller Addendum.

5.4. Lenker til sosiale mediekanaler

Vår nettside inneholder lenker til våre offisielle sosiale medieprofiler som Facebook, LinkedIn, YouTube, X og Instagram.

Når du klikker på en lenke, blir du omdirigert til den valgte plattformen. Operatøren kan da samle inn og behandle personopplysninger i henhold til egen personvernpolicy, inkludert IP-adresse, nettlesertype, operativsystem og henvisende nettside.

Vi bruker ikke sosiale medie-plugins eller “share”-knapper som automatisk overfører data fra vår nettside til sosiale medier. Ingen personopplysninger overføres med mindre du aktivt klikker på lenken og besøker nettstedet.

Vi anbefaler å lese personvernreglene til hvert sosialt medie for å forstå hvordan dine data håndteres, spesielt når data kan overføres til land utenfor ditt jurisdiksjonsområde, inkludert USA.

6. Lenker til andre nettsider

Vår nettside kan inneholde lenker til tredjepartsnettsteder som vi mener er nyttige og informative.

Vi er imidlertid ikke ansvarlige for personvernpraksis til disse nettstedene. Hvis du klikker på en tredjepartslenke, oppfordrer vi deg til å lese personvernmeldingene på hvert nettsted du besøker.

7. Hva er dine rettigheter og hvordan kan du gjøre dem gjeldende?

I henhold til gjeldende databeskyttelseslovgivning og innenfor lovens grenser kan du utøve følgende rettigheter:

  • Rett til å trekke tilbake samtykke: Dersom du har gitt samtykke til visse typer behandling (spesielt markedsføringskommunikasjon via e-post, SMS/MMS, fax og telefon), kan du når som helst trekke dette tilbake for fremtidig behandling. Dette gjøres via metodene i den opprinnelige eller tilhørende kommunikasjon (f.eks. “Unsubscribe”-lenken i nyhetsbrev), eller ved å kontakte vår personvernansvarlig. Tilbaketrekking påvirker ikke lovligheten av tidligere behandling.

  • Rett til tilgang: Du kan be om bekreftelse på om personopplysninger om deg behandles, og i så fall be om tilgang til disse.

  • Rett til retting: Du kan be om korrigering av unøyaktige personopplysninger.

  • Rett til sletting: Du kan be om at dine personopplysninger slettes under visse betingelser.

  • Rett til begrensning av behandling: Under visse betingelser kan du be om at data merkes og kun behandles for spesifikke formål definert i loven.

  • Rett til dataportabilitet: Når behandlingen er basert på samtykke eller kontrakt, og behandlingen utføres automatisk, kan du motta personopplysningene du har gitt oss i et strukturert, vanlig brukt og maskinlesbart format, og overføre disse til en annen enhet.

  • Rett til å protestere: Under visse omstendigheter kan du når som helst protestere mot behandlingen av dine personopplysninger basert på din spesielle situasjon. I så fall må vi opphøre behandlingen for disse formålene.

For å utøve dine rettigheter, kontakt oss som beskrevet i seksjon 8.

For behandling av data samlet inn via lokale nettsider, kan du utøve rettighetene mot Invacare International GmbH og den lokale operatøren som felles behandlingsansvarlige. Invacare-enheter som fungerer som felles behandlingsansvarlige har inngått avtale som reflekterer deres respektive roller og ansvar.

Du har også rett til å håndheve dine databeskyttelsesrettigheter via juridiske midler eller klage til tilsynsmyndighet.

  • I Sveits: Federal Data Protection and Information Commissioner (FDPIC)

  • I EU: Du kan klage til en kompetent europeisk databeskyttelsestilsynsmyndighet.

8. Hvordan kan du kontakte oss?

Hvis du har spørsmål om dette personvernet, ønsker å kontakte INVACARE, eller vil utøve dine rettigheter eller trekke tilbake samtykke, kan du kontakte oss på:

E-post: EUprivacy@invacare.com

Lovlig representant i EØS:

Invacare Poirier SAS

Attention to: Privacy Lead

Route de Saint Roch, 37230 Fondettes, France

Lovlig representant i Storbritannia:

Invacare Limited

Unit 4, Pencoed Technology Park, Bridgend CF35 5AQ

uk@invacare.com / www.invacare.co.uk

Landspesifikke kontakter:

Merk: Data Protection Representation fungerer som et ekstra kontaktpunkt for enkeltpersoner og myndigheter i EØS eller Storbritannia for henvendelser relatert til GDPR eller UK GDPR.